hey u all......


okkk...aku nk gtau korg yg aku ni mengalami masalah berat bdn yg berlebihan... :( sedey!!mcm2 jgk aku uat tuk kurgkn brt bdn aku nih..tpi rzeki blom menyebelahi aku,tatau ble aku leh kurus. mcm dlm gmbar nih...aduh...aduh...kdg2 aku mengalami tekanan jgk..tahlah mungkin keadaan sekeliling yg menyebabkan aku ssh nk mengikuti amalan pemakanan yg sihat nih..nyanyi skit...tuhan tolonglah aku...hehehehe...



but it's okay..aku akn try sedaya upaya aku tuk turunkan brt bdn aku ni dengan dorongan nk KAHWIN...hahahaha...nk kahwin kan...mstilah nk comel2 skit,semua org nk tgkkn...so jdinye dorongan ni kuatlah skit..kang ssh plak nk pkai bju pengantin..even lmbt lge.tpi aku punye mselah nk trunkan berat bdn nih..

hah,kebetulan plak ofis aku uat pertandingan "Loss Your Weight Challenge",ade adiah kn...mnelah tau ade rezeki leh trun brt bdn n menang adiah...rezeki allah nk bg kite xtau btl dak??hihihihi...i will try my best...tpi klu xde rezeki menang tpi dpt trunkn berat bdn pun ok jgklah...so bermula challenge 2 pd 15 april ari tu...sblm kteorg stat die ade lah amik berat n ketinggian aku..eh, xpyhlah tau berat aku berapa bkn best pun btl x...so dieorg uatlah mcm gmba di bwh ni...
 so bile dh tau berat n tinggi aku,dieorg pun buatlah pengiraan BMI, BMI ni tau x per??mgkn ade yg xtatau,meh sni aku terangkan...ni bg yg xtatau lah ea,,yg dh tau boleh skip..silakan..

BMI ni dalam bahasa malaysia nyer Index Jisim Badan,ni yg aku amik dri wikipedia

Index Jisim Badan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Index Jisim Badan atau BMI merujuk kepada kadar berat
 berbanding ketinggian, atau isipadu seseorang. Cara pengiraan Index Jisim Badan adalah

BMI = \frac{Berat(kg)}{Tinggi(m) \times Tinggi(m)}

  • Bawah 18.5 kurang berat
  • Antara 18.5 - 22.9 berat yang sihat
  • 23 hingga 27.4 agak lebih berat
  • 27.5 dan keatas gemuk / obes
Walau bagaimanapun, formula ini tidak boleh digunakan jika
 anda:
  • berusia kurang dari 18 tahun atau lebih 64 tahun
  • mengandung atau menyusukan anak
  • seorang ahli sukan yang aktif


 ok,2 die mksud BMI k...serba skit jelah,,nk lebih2 search lah kat pkcik google 2,hamboi...
berbalik pd cite aku tdi,aku akn truskn usaha aku tuk
kurus..korg tlglah skong aku ok...fighting2!!!
setelah beberapa mggu berat aku msh dlm keadaan yg sme2... kih...kih...kih...sengal!tension....grr..grr..grr..so u all tggulah update yg seterusnye,aku akn update ttg berape kg aku trun..hope ade peningkatan.aku nk try minah ni pnye tips plak...watch this,


tq for reading!!!
love u all so much!walak...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment